استان مازندران


معرفی جاذبه های طبیعی

 استان مازندران علاوه بر استقرار در جوار بزرگترین دریاچه جهان (دریای خزر)، دریاچه های متعدد کوچک و بزرگی نیز در نواحی جلگه ای و ارتفاعات دارد که به نحوی مورد استفاده علاقمندان به طبیعت قرار می گیرد و ویژگی های هر یک از آنها عبارتند از:

 دریاچه ولشت
اين درياچه در جنوب باختری چالوس و شمال خاوری منطقه كلاردشت در ميان دره ای عميق قرار گرفته است. وسعت آن حدود 15 هكتار و عمق متوسط آن 20 متر می باشد. آب اين درياچه شيرين و حجم آن حدود سه ميليون متر مكعب برآورده شده است که به همين علت مأمن پرندگان مهاجر، ماهی و ساير آبزيان می باشد. دسترسی به درياچه از طريق مرزن آباد و سمت باختری جاده چالوس امكان پذير است.
دریاچه خضرنبی نوشهر
اين درياچه در شمال شهرستان نوشهر و در ميان جنگل قرار گرفته و بنا به اعتقاد بوميان دارای تقدس مذهبی است. وسعت آن كم تر از نيم هكتار، عمق آن حدود 5 متر و آب آن شيرين است. از آن جايی كه اين درياچه از عوامل تخريب انسانی دور مانده و در محدوده حفاظت شده البرز مركزی قرار گرفته است، جايگاه انواع پرندگان و انواع جانوران وحشی اين ناحيه شده است.
دریاچه گل پل قائم شهر
اين درياچه در جنوب خاوری شهرستان قائم شهر بعد از روستای برنجستانك و سد خاكی زمزم، در ميان جنگل قرار گرفته و دارای دو حوضچه مجزا است. وسعت آن حدود 5/2 هكتار با عمق بين 1 تا 5 متراست كه به علت شيرينی آب، به زيستگاه ماهيان و پرندگان آبزی تبديل شده است. اين درياچه چشم اندازهای جنگلی زيبايی دارد و محوطه اطراق مناسبی نيز در اطراف آن تعبيه شده است.

دریاچه ساهون
این دریاچه در دامنه های جنوب غربی قله دماوند، نزدیک روستای نوا قرار گرفته است. این دریاچه قدیمی و مرداب کنونیف محوطه ای مخصوص اطراق و اقامت موقت دارد.

دریاچه استخر پشت نکا
اين درياچه در جوار روستای استخر پشت، ميان دره رودخانه زارم، به صورت گودالی بزرگ و دايره ای شكل قرار گرفته كه پيرامون آن پوشيده از مزارع برنج و نيزار است. وسعت حوضچه مركزی آن بيش از نيم هكتار و حواشی آن در حدود 6 هكتار است. اطراف اين درياچه محوطه ای برای اطراق و استقرار وجود دارد که فاقد امكانات خدماتی است. دسترسی به آن از مسير يك جاده جنگلی بسيار زيبا از شهر نكا صورت می گيرد.

دریاچه شورمست

اين درياچه در جنوب باختری پل سفيد، به فاصله پنج كيلومتر از جاده فيروزكوه در ارتفاعات بيشه ای دامنه البرز مركزی قرار گرفته است. اين درياچه دارای پنج متر عمق و بيش از يك هكتار وسعت دارد و آب آن نيز مناسب می باشد.

دریاچه عباس آباد
این دریاچه در ارتفاع 400 متری از سطح دریا در جنوب شرقی بهشهر میان جنگل قرار گرفته است وبه دلیل ساخت و سازهایی که شاه عباس در اطراف آن انجام دادف به نام عباس آباد معروف گشته است.
 
دریاچه سد دریوک
این دریاچه که در حدود یک هکتار وسعت دارد، روبروی دره ولی آباد هزارچم ودر دامنه کوه دال کمر قرار گرفته است.

تالاب لپو پلنگان
مجموعه مرداب های لپو،  شیرخان لپو و پلنگان به فاصله یک کیلومتری جنوب دریای خزر و در شرق نیروگاه و شمال منطقه زارغ مرز قرار گرفته اند. این مرداب ها ظاهراً زمانی جزء خزر بوده اند که بعد ها با عقب نشینی دریا به صورت آب باریکه ای جدا باقی مانده اند و با گذشت زمان با آب دریا وسیلاب پر شده اند.

مجموعه تالابی سراندون و بالندون
این مجموعه تالابی در جوار روستای سید محله در 25 کیلومتری ساری به طرف بابلسر قرار گرفته و دارای دو بخش جنوبی( سراندون) و شمالی ( بالندون) است.
آب این تالاب ها شیرین است. درون و پیرامون آنها نیزار و گیاهان مردابی است که با مرغزار و شالیزار احاطه شده است.

تالاب گز
این تالاب  با وسعتی بیش از 50 هکتار در جنوب غربی خلیج میانکاله قرار گرفته است و قسمتی از این خلیج به حساب می آید. این تالاب مأمن وزیستگاه پرندگان بومی و مهاجر است و چشم انداز شبه جزیره میانکاله و جزیره اسمال ساعی را نیز در روبرو دارد. درختان گز و پوشش گیاهی  مردابی، جلوه ای بسیار زیبا و شگفت انگیز به آن بخشیده است. همین ویژه گی های خاص، آن را در زمره تالاب های کم نظیر جهان قرار داده و به ثبت بین المللی هم رسیده است.

مرداب کندوچال
این مرداب در میان جنگل انبوه « فی ین » چالوس قرار گرفته است.

معرفی جاذبه های تاریخی- فرهنگی

امام زاده سيد محمد زرين نوا
در ۲ کيلو متري روستاي چمازکتي قائم شهر در کنار خيابان هردرود به کروا واقع شده، داراي زير بناي حدود ۷۰ متر مربع و محوطه‌اي به مساحت تقريبي ۵/۱ هکتار مي با شد. ساختمان بقعه داراي گنبدهاي سنتي و ضريح منبت کاري شده است که در فهرست آثار باستاني به ثبت رسيده است.
بقعه امام زاده عباس
در فاصله ۲۲ کيلومتري شهرستان بابل در بخش بند پي شرقي در روستاي امام زاده عباس واقع است. اين امام زاده مورد احترام خاص مردم منطقه است و داراي امکانات رفاهي از قبيل زائرسرا، برق، آب، تلفن و سرويس بهداشتي مي باشد.

آستانه امام زاده عباس
در شرق شهر ساري و در محله آزاد گله واقع است. اين بقعه جزء فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است. علاوه بر امام زاده عباس، سه تن ديگر از امام زادگان به نام عبدالله (ع)، محمد (ع) و باقر(ع) نيز در اين محل مدفون مي باشند. بقعه در باغ مصفائي واقع شده، داراي چهل باب اتاق، زائرسرا، آب، برق، تلفن، سرويس بهداشتي و امکانات رفاهي است.
  امامزاده عبدالله (ع) اطرب
بقعه در گورستان قدیمی روستای اطرب نکا قرار دارد این بنا از برج های آرامگاهی است و بنای ان اجری و بدنه و گنبد رک ان به شکل هشت وجهی است . این بنا از آثار قرن نهم ه.ق است.
  بقعه متبركه آقاشاهبالوزاهد
در بخش چمستان شهرستان نور قرار دارد و از بنا های قرن نهم ه.ق است.
امامزاده عبدالله
آستانه امامزاده عبدالله در 12 کیلومتری جنوب غربی آمل، در روستای اسکو محله قرار دارد.

 بقعه امام زاده عبدالله سارو
بقعه اين امامزاده  در فاصله سه کيلومتري شهرستان بهشهر و در مجاورت گورستان عمومي شهر، روستاي سارو واقع شده است. قدمت بنا مربوط به قرن نهم هجري بوده که داراي گنبد مخروطي شکل است. بنا به مرور زمان به علت خرابي چندين بار توسط خيرين بازسازي شده است. کل زمين امام زاده دو هکتار و مساحت زير بناي آن ۲۰۴ متر مربع است که داراي ضريح چوبي مي با شد.
 
آستانه امام زاده قاسم
اين امام زاده از نوادگان موسي بن جعفر (ع) مي باشد که در ۱۵ کيلومتري شهرستان بهشهر واقع شده است. اين بنا چندين بار تعمير و بازسازي شده است. در مجاورت آستانه در زميني به مساحت ۳۸۱۶ متر مربع زائرسرا احداث شده که ۲۰ باب اتاق آن تکميل و بالغ بر ۲۰ واحد ديگر نيمه کاره باقي مانده است و فعلاً زائران حضرت رضا (ع) در آن جا بيتوته مي‌کنند.

بقعه سلطان زين العابدين
در محوطه امام زاده يحيي و در مرکز شهر ساري واقع است. بقعه آن مخروطي و از لحاظ ساختماني، تزئينات، کاشي کاري، صندوق و در نفيس چوبي از مهم ترين بناهاي تاريخي ساري است.
 
بقعه امام زاده يحيي
واقع در مرکز شهر ساري که از نظر داشتن درهاي متعدد و صندوق چوبي نفيس حائز اهميت هنري و تاريخي است. ساختمان بقعه ذيل شماره ۲۱۲درآثار ملي ثبت شده است. اين بقعه مدفن امام زاده يحيي (پر آوازه به فرزند امام موسي کاظم(ع)) است که به اتفاق برادرش سيد حسن و خواهرش سيده سکينه در اين محل مدفون مي باشند.

امامزاده ابراهیم بابلسر
این بقعه در گورستان عمومی شهر بابلسر قرار دارد و بنای آن به صورت برجی است هشت ضلعی با گنبد رک هشت وجهی بر روی آن و کمربندی از مقرنس که بدنه را از گنبد جدا می سازد.

 امامزاده جعفر بن امام موسی الکاظم (ع)
این بقعه که به صورت برج آرامگاهی است در روستای لیگوش کجور قرار دارد . بنای آن آجری با بدنه و گنبد هشت ضلعی است . مسجد کناری برج در دوره قاجار ساخته  شده در حالی که بنای آرامگاه به قرون نهم و دهم هـ. ق  تعلق دارد.
 

امامزاده حمزه رضا (ع)
این بنای تاریخی در روستای کوشک سرای نوشهر در گورستان عمومی قرار دارد و از بناهای ارامگاهی سده های نهم و دهم ه . ق است.
 

امامزاده عبدالصالح (ع) مرزرود
این بنا در بخش میاندورود ساری و در روستای مرزروده در 15 کیلومتری شمال شرقی ساری قرار دارد و بانی بنا به استناد کتیبه صندوق به سا ل  844 ه .ق و نجار آن عای بن استاد فخرالدین رازی است.
 

امامزاده عبدالله (ع) سفید چاه
این بقعه در غرب روستای سفید چاه بخش هزار جریب بهشهر قرار دارد . با توجه به کتیبه روی سنگ مزارها قدمت این گورستان  به دوران صفویه باز می گردد.
 

امامزاده عیسی بن کاظم (ع) خارمیان
این بقعه از بناهای دوره تیموری است و در 12 کیلومتری شمال ساری در روستای خارمیان قرار دارد.

امامزاده قاسم ساری
این بقعه در روستای عیسی خندق در پنج کیلومتری غرب شهر ساری قرار دارد . در کتیبه صندوق این بقعه تاریخ 895 ه .ق و نام سازنده آن استاد شمس الدین بن محمد آمده است.


امامزاده قاسم آمل

این بقعه در محله چاکسر آمل قرار دارد . بنای آجری آن هشت ضلعی و در تمام اضلاع داخلی و خارجی آن طاق نماهایی ساخته شده است.

امامزاده محمد مشهد سر
این بنا در 30 کیلومتری جنوب بابل در منطقه بند پی فرار دارد .با توجه  به ویژگیهای معماری آن این بقعه را می توان در شمار بناهای قرن نهم ه . ق به حساب آورد .

آرامگاه امامزاده ابراهیم آمل
ساختمان این امامزاده چهار ظلعی و مشتمل بر بدنه آجری و گنبد هرمی شکل است.
کتیبه های این بقعه و متن آنها به ابومحمد ابراهیم از فرزندان امام موسی کاظم(ع) و برادرش ابوالمعلی یحیی و مادر ایشان تعلق دارد و در سال 925 هجری قمری، به وسیله خواجه نامدار این درویش ساخته شده و بانی آن عبدالله ابن شاه قاضی بوده است.

بقعه سلطان محمد طاهر
این بقعه که در کیاکلا واقع شده و مدفن سلطان محمد طاهر از فرزندان امام موسی کاظم (ع) است که از نظر سبک معماری به بنای امامزاده یحیی در شهر ساری شباهت دارد.

امامزاده قاسم (ع) بابل
بنای تاریخی امامزاده قاسم در آستانه بابل، به قرن نهم هجری قمری تعلق دارد این بقعه که مدفن امامزاده قایم ، فرزند حضرت موسی کاظم (ع) است به بقعه آستانه مشهور است. ادامه...

 


آخرین نظرات ثبت شده برای این مطلب را در زیر می بینید:

برای دیدن نظرات بیشتر این پست روی شماره صفحه مورد نظر در زیر کلیک کنید:

بخش نظرات برای پاسخ به سوالات و یا اظهار نظرات و حمایت های شما در مورد مطلب جاری است.
پس به همین دلیل ازتون ممنون میشیم که سوالات غیرمرتبط با این مطلب را در انجمن های سایت مطرح کنید . در بخش نظرات فقط سوالات مرتبط با مطلب پاسخ داده خواهد شد .

شما نیز نظری برای این مطلب ارسال نمایید:


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: